ΟΕΕΔ Βαρηκοΐας και Κοχλιακής Εμφύτευσης

Οι στόχοι της ομάδας είναι: 

  1. Η ενημέρωση και εκπαίδευση στα μέλη της σχετικά με τις τελευταίες εξελίξεις ερευνητικών ευρημάτων και τεκμηριωμένες κλινικές
    πρακτικές σχετικά με τη βαρηκοΐα και την κοχλιακή εμφύτευση (ΚΕ).
  2. Η ομάδα μπορεί να λειτουργήσει ως πλατφόρμα για την ανταλλαγή ιδεών, εμπειριών και δεξιοτήτων μεταξύ των επαγγελματιών που εργάζονται σε αυτό το πεδίο, προσφέροντας
    υποστήριξη και ενθάρρυνση.
  3.  Η ανάπτυξη κοινοτικής συνείδησης προωθώντας την ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τα
    θέματα της βαρηκοΐας και της κοχλιακής εμφύτευσης.
  4. Η εμπλοκή στην έρευνα και ανάπτυξη της επιστήμης προωθώντας νέες τεχνολογίες, μεθόδους θεραπείας,
    εργαλεία διάγνωσης αλλά και συνεργασία με ερευνητικά εργαστήρια σε πανεπιστημιακά ιδρύματα.
  5. Η δικτύωση και συνεργασία μέσω συστηματικών συναντήσεων, συνεδρίων και εκδηλώσεων.

Η Ομάδα Ειδικού Ενδιαφέροντος Βαρηκοΐας & Κοχλιακής Εμφύτευσης (ΟΕΕΔ) ιδρύθηκε το 2024 στα πλαίσια λειτουργίας του Συλλόγου Εγγεγραμμένων Λογοπαθολόγων Κύπρου (ΣΥΕΛ) και φιλοδοξεί να προβεί στην ενημέρωση του κοινού και των ειδικών που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο ,είτε είναι Λογοπαθολόγοι είτε επιστήμονες συναφών επιστημών όπως ΩΡΛ, Ακοολόγοι κτλ.

 

Η ΟΕΕΔ Βαρηκοΐας & Κοχλιακής Εμφύτευσης σκοπεύει να προβεί:

  1. Στην ενημέρωση των Λογοπαθολόγων του ΣΥΕΛ, αλλά και επαγγελματιών συναφών επιστημών όπως ΩΡΛ, Ακοολόγων κτλ. σχετικά με το ρόλο του Λογοθεραπευτή σε περιστατικά με απώλεια ακοής
  2. Στην ευαισθητοποίηση του κοινού πάνω σε θέματα βαρηκοΐας/κώφωσης, ακουστικών βοηθημάτων και κοχλιακών εμφυτευμάτων
  3. Σε στενή συνεργασία με φορείς στην Κύπρο που εμπλέκονται στα θέματα απώλειας ακοής για τη συνέργεια σε ημερίδες, εκδηλώσεις και την ανάπτυξη προγραμμάτων εκπαίδευσης

Τι είναι η Απώλεια Ακοής;

Η απώλεια ακοής είναι μια κατάσταση κατά την οποία η ικανότητα ακοής ενός ατόμου είναι μειωμένη ή πλήρως απούσα. Μπορεί να επηρεάσει το ένα ή και τα δύο αυτιά και να είναι προσωρινή ή μόνιμη. Η απώλεια ακοής μπορεί να ποικίλλει σε σοβαρότητα, από ήπια δυσκολία στην ακρόαση μέχρι πλήρη κώφωση.

 

Τύποι Απώλειας Ακοής:

 

Αγωγιμότητας (Conductive Hearing Loss):

  • Περιγραφή: Προκαλείται από προβλήματα στο εξωτερικό ή/και μέσο αυτί που εμποδίζουν την αγωγή του ήχου στο εσωτερικό αυτί.
  • Αιτίες: Συχνές αιτίες περιλαμβάνουν συσσώρευση κεριού, λοιμώξεις του αυτιού, διάτρηση τύμπανου, και προβλήματα στα οστά του μέσου αυτιού.

 

Νευροαισθητήρια (Sensorineural Hearing Loss):

  • Περιγραφή: Προκαλείται από βλάβες στο εσωτερικό αυτί ή/και στο νεύρο που μεταφέρει τα ηχητικά σήματα στον εγκέφαλο.
  • Αιτίες: Μπορεί να προκληθεί από γήρανση, έκθεση σε έντονους θορύβους, κληρονομικότητα, ασθένειες κ.ά.

 

Μικτού Τύπου (Mixed Hearing Loss):

  • Περιγραφή: Συνδυασμός αγωγιμότητας και αισθητηριακής-νευρολογικής απώλειας ακοής.
  • Αιτίες: Συνήθως προκύπτει από παράγοντες που επηρεάζουν και το εξωτερικό/μέσο αλλά και το εσωτερικό αυτί.

 

Η απώλεια ακοής ταξινομείται ως εξής (dBHL) :

  • Οριακή (Slight): 16-25
  • Ήπια (Mild): 26-40
  • Μέτρια (Moderate): 41-55
  • Μέτρια προς Σοβαρή (Moderate to Severe): 56-70
  • Σοβαρή (Severe): 71-90
  • Πολύ Σοβαρή ή Κώφωση (Profound): Πάνω από 90

Ρόλος Λογοθεραπείας

 

Ο ρόλος του λογοθεραπευτή είναι πολυδιάστατος και περιλαμβάνει διάφορες δραστηριότητες που στοχεύουν στη βελτίωση της επικοινωνίας και της γλωσσικής ανάπτυξης των ατόμων με απώλεια ακοής από τα πρώτα στάδια της διάγνωσης. Στόχοι της Λογοθεραπείας είναι:

 

  1. Αξιολόγηση & Διάγνωση: Πραγματοποιείται λεπτομερή αξιολόγηση της γλωσσικής και ακουστικής ικανότητας του ατόμου με τυπικά τεστ ώστε να παρατηρηθούν οι επιπτώσεις της απώλειας ακοής στην επικοινωνία
  2. Ανάπτυξη ατομικών προσαρμοσμένων προγραμμάτων θεραπείας πχ τεχνικές βελτίωσης ακουστικής διάκρισης της ομιλίας και της κατανόησης
  3. Εκπαίδευση του ατόμου και των επικοινωνιακών παρτενέρ στη χρήση και φροντίδα ακουστικών βοηθημάτων και κοχλιακών εμφυτευμάτων
  4. Παροχή της προφορικής εκπαίδευσης επικοινωνίας σε όλα τα περιστατικά που θέλουν και μπορούν να αναπτύξουν προφορικό λόγο
  5. Χρήση πολυαισθητηριακών προσεγγίσεων για τη διδασκαλία της ομιλίας και γλώσσας εφόσον απαιτείται
  6. Παροχή συμβουλευτικής σε οικογένειες και εκπαίδευση γονέων σε τεχνικές ενίσχυσης της επικοινωνίας
  7. Συνεργασία με άλλους επαγγελματίες υγείας (Διεπιστημονικότητα)

Σημάδια που υποδεικνύουν ανάγκη για Λογοθεραπεία

 

Η ακοή πρωταγωνιστεί στην ανάπτυξη ομιλίας. Προϋπόθεση για την παραγωγή λόγου είναι η ποιοτική έκθεση του παιδιού στο ακουστικό περιβάλλον. Η έλλειψη των ερεθισμάτων αυτών οδηγεί σε γλωσσική καθυστέρηση και διαταραχές.

 

Ψάχνω για Λογοθεραπεία όταν:

  • Όταν υπάρχει απουσία λέξεων μέχρι τους 12 πρώτους μήνες της ζωής και φράσεων μέχρι τα 2 έτη
  • Έχει μειωμένη αντίδραση στους ήχους πχ δεν αντιδρά στη φωνή των γονιών
  • Έχει δυσκολίες στην κατανόηση και εκτέλεση εντολών
  • Αν εμφανίζει προβλήματα συγκέντρωσης, είναι υπερβολικά ήσυχο ή ανήσυχο, παρουσιάζει αλλαγές στη συμπεριφορά που μπορεί να σχετίζονται με δυσκολίες στην ακοή



Πηγές: