Αναπτυξιακά Ορόσημα

0-3 μηνών

  • Παρατηρεί αντικείμενα, πρόσωπα όταν κινούνται
  • Χαμογελά όταν του μιλούν, κυρίως όταν του μιλούν οι γονείς
  • Δίνει έμφαση στα πρόσωπα που κοιτάζει
  • Παράγει ήχους όπως γουργούρισμα (cooing) ή διάφορους ήχους (κυρίως φωνήεντα)
  • Κλαίει για να επικοινωνήσει
  • Ανταποκρίνεται σε θορύβους/γυρίζει το κεφάλι στην κατεύθυνση του ήχου
  • Αντιλαμβάνεται ήχους/φωνές
  • Ακούει την ομιλία των γύρω του
  • Ξαφνιάζεται ή κλαίει όταν ακούει διαφορετικούς θορύβους (δυνατούς)
  • Ησυχάζει στο άκουσμα οικείας φωνής

 

3-6 μηνών

  • Κλαίει διαφορετικά για τις ανάγκες του
  • Αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας
  • Χαμογελά όταν κάποιος του μιλά
  • Κινεί το βλέμμα στην κατεύθυνση του ήχου
  • Προσπαθεί να γυρίσει προς τον ομιλητή
  • Εντοπίζει παιχνίδια που κάνουν ήχο
  • Δίνει έμφαση στη μουσική
  • Απολαμβάνει παιχνίδια όπως peek-a-boo (κρυφτό)
  • Επεξεργάζεται παιχνίδια βάζοντας τα στο στόμα
  • Κουνά παιχνίδια που έχει στο χέρι του
  • Βαβίζει χρησιμοποιώντας ήχους όπως /π/,/μπ/,/μ/ και άλλους (π.χ. παπα, μπαμπα, τατα κ.ά – 6 μήνες)
  • Επαναλαμβάνει συχνά τους ίδιους ήχους

 

  • 6-9 μηνών
  • Προσέχει και κοιτάζει γύρω για να εντοπίσει την πηγή των ήχων γύρω του
  • Γυρίζει το κεφάλι του προς την πηγή του ήχου
  • Δείχνει να αναγνωρίζει λέξεις όπως «μαμά, παπά, γεια, μπάλα» κ.ά.
  • Ανταποκρίνεται στο όνομά του
  • Μιμείται ήχους από το περιβάλλον
  • Χρησιμοποιεί πολλούς και διαφορετικούς ήχους σε συλλαβές

 

9-12 μηνών

  • Αποζητά αλληλεπίδραση του γονέα καθώς παίζει
  • Χτυπά αντικείμενα μεταξύ τους (π.χ. δύο παιχνίδια που κρατά)
  • Κάνει νεύματα για να επικοινωνήσει (π.χ. δείχνει αυτό που θέλει, το πιάνει, πηγαίνει κοντά)
  • Ανταποκρίνεται στο όνομά του, σε ονόματα της οικογένειας και αναγνωρίζει κάποια οικεία αντικείμενα
  • Κατανοεί χειρονομίες όπως το «γεια» και το μιμείται
  • Αρχίζει να ανταποκρίνεται σε κάποιες οδηγίες (π.χ. «έλα»)
  • Ανταποκρίνεται στο «όχι»
  • Δίνε προσοχή όταν κάποιος του μιλά
  • Μιμείται «παλαμάκια» και άλλες κινήσεις (π.χ. γεια, όχι)
  • Μιμείται ήχους που ακούει
  • Παράγει διάφορους δικούς του ήχους σαν να συνομιλεί
  • Παράγει τις πρώτες λέξεις (12 μήνες)

 

1-2 ετών

  • Εκτελεί παράλληλο παιχνίδι (π.χ. παίζει δίπλα από άλλα παιδιά χωρίς να αλληλεπιδρά μαζί τους)
  • Εκτελεί συμβολικό παιχνίδι (π.χ. σκεπάζει την κούκλα του)
  • Επαναλαμβάνει δράσεις που έχουν ένα αποτέλεσμα (π.χ. πατώ κουμπί και παίζει μουσική)
  • Προσπαθεί να επαναλαμβάνει αυτό που ακούει
  • Δείχνει αντικείμενα όταν του κατονομάζονται
  • Γνωρίζει κάποια μέρη του σώματος και μπορεί να τα δείξει
  • Αναγνωρίζει τον εαυτό του/της στον καθρέφτη ή σε φωτογραφία
  • Μιμείται κινήσεις που βλέπει όπως κάνω μπάνιο, σκουπίζω πάτωμα
  • Εξερευνάει το περιβάλλον γύρω του
  • Ψάχνει για κρυμμένα αντικείμενα
  • Κατανοεί απλές οδηγίες δύο σκελών και ερωτήσεις (π.χ. πάρε την κούκλα και βάλε την στην καρέκλα» ή «που είναι το παπούτσι;»)
  • Λέει το όνομά του
  • Παράγει 20-50 λέξεις (18 μήνες)
  • Παράγει 100-200 λέξεις (24 μήνες-2 έτη)
  • Αρχίζει να συνδυάσει δύο λέξεις για φράσεις (π.χ. «θέλω γάλα»)
  • Κάνει ερωτήσεις βάζοντας δύο λέξεις μαζί

 

2-3 ετών

  • Παίζει με άλλα παιδιά
  • Επιζητά την προσοχή από τον ενήλικα
  • Εκτελεί κατασκευαστικό παιχνίδι (π.χ. κτίζει πύργο)
  • Εμπλέκεται σε φανταστικό παιχνίδι
  • Ανταποκρίνεται όταν κάποιος του φωνάζει από άλλο δωμάτιο
  • Παρακολουθεί ένα διάλογο
  • Προσέχει διάφορους περιβαλλοντικούς ήχους (π.χ. σειρήνα, τηλέφωνο, τηλεόραση)
  • Αναγνωρίζει οικεία αντικείμενα και εικόνες, δείχνοντας
  • Κατανοεί σύνθετες προτάσεις
  • Κατανοεί έννοιες όπως «σταμάτα, μικρό, μεγάλο»
  • Κατανοεί έννοιες όπως «πάνω-κάτω, μέσα-έξω, λίγα-πολλά»
  • Εκφράζεται λεκτικά κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού
  • Αρχίζει να μετρά αριθμούς
  • Χρησιμοποιεί 300-400 λέξεις
  • Παράγει φράσεις/προτάσεις τριών λέξεων
  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί πιο σωστά τη γραμματική της γλώσσας του (π.χ. μπορεί να χρησιμοποιεί φράσεις με πληθυντικό αριθμό – «πουλιά πετούν», «πολλά μήλα»
  • Υποβάλλει ερωτήσεις όπως «τι, πού, γιατί;»
  • Χρησιμοποιεί αντωνυμίες και προθέσεις, απλές προτάσεις και φράσεις
  • Μιμείται λέξεις και εμπλέκεται σε τραγούδια που έχουν κίνηση

 

3-4 ετών

  • Συνεργάζεται με συνομήλικους του
  • Αναπτύσσει ανεξαρτησία και κοινωνικές δεξιότητες
  • Έχει μεγαλύτερη διάρκεια συγκέντρωσης
  • Ακολουθεί απλούς κανόνες
  • Κατανοεί τα γένη (κορίτσι-αγόρι)
  • Κατανοεί αντίθετες έννοιες (μεγάλο-μικρό)
  • Μετρά 5-10 αντικείμενα
  • Ομαδοποιεί αντικείμενα
  • Κατανοεί επίθετα όπως «βαρύ, άδειο» κλπ.
  • Κρίνει καταστάσεις και συμπεραίνει
  • Ανακαλεί γεγονότα ορθά
  • Απαντά σε απλές ερωτήσεις όπως «ποιος, τι, που»
  • Χρησιμοποιεί 500-600 λέξεις
  • Παράγει ολοκληρωμένες προτάσεις
  • Εισάγει άρθρα στις προτάσεις του (π.χ. «θέλω το μήλο, το μωρό τρώει»)
  • Μπορεί να αφηγηθεί ένα πρόσφατο γεγονός ή να διηγηθεί ένα μέρος μιας ιστορίας (π.χ. κάτι που έγινε στο σχολείο)
  • Μπορεί να κατονομάσει τα βασικά χρώματα
  • Συμμετέχει σε συζήτηση
  • Η ομιλία του είναι καταληπτή από τους υπόλοιπους

 

 

4-5 ετών

  • Κατανοεί έννοιες χρόνου
  • Ακούει και αντιλαμβάνεται τις περισσότερες συνομιλίες που γίνονται στο σπίτι
  • Ακούει και ανταποκρίνεται αμέσως όταν κάποιος του φωνάζει
  • Ακούει ακόμα και χαμηλής έντασης ήχους (π.χ. ψίθυρος)
  • Χρησιμοποιεί ενήλικα πρότυπα ομιλίας
  • Χρησιμοποιεί τους περισσότερους ήχους της ομιλίας ορθά (εκτός ίσως από κάποιους ήχους όπως σ, ζ, ξ, ψ, τς, ρ)

 

 

  • 5-6 ετών
  • Εκφράζεται με καθαρότητα
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις πέντε ή περισσότερων λέξεων
  • Αφηγείται με ολοκληρωμένες προτάσεις
  • Χρησιμοποιεί τον μέλλοντα χρόνο
  • Γνωρίζει πράγματα για τον εαυτό του (όνομα, που μένει κλπ.)
  • Το λεξιλόγιο αυξάνεται μέρα με τη μέρα / μαθαίνει καθημερινά νέες λέξεις
  • Μετρά 10 ή περισσότερα αντικείμενα
  • Μπορεί να αντιγράψει σχήματα, γράμματα ή αριθμούς
  • Αναγνωρίζει το όνομά του όταν είναι γραμμένο
  • Μπορεί να γράψει το όνομά του

Μπορεί να αρθρώσει ορθά όλους τους ήχους της ομιλίας